Skärtorsdags-strålar

 
Skärtorsdagen är här med strålande solsken! Jag är ledig och har börjat dagen med frukost på lite av varje, det som fanns i kylen helt enkelt :) Sedan satte jag lite guldkant på morgonkvisten genom att prova 24K Gold-masken från Peter Thomas Roth, himla trevligt. Har hunnit göra fint i köket och pyssla ihop ett påskägg till min sambo, givetvis utan socker och sådant skräp, han är värd bättre i min sockerfria värld :) 
 
När han kommer hem från jobbet ska vi handla påsk-maten, oerhört orutinerat att vänta till själva skärtorsdagen, jag vet, det kommer att vara kaos på Ica Maxi 😂. Jag tänker mig goda mögliga ostar (ja det lät ju delikat), eget fröknäcke, närproducerad rostbiff, räkor, Eko-ägg i olika former, kanske slår till på toast Skagen på Äntligensockerfri:s yoghurtbröd. Och kanske, kanske, vågar jag mig på att göra fatbombs på 90%-ig mörk choklad, jordnötssmör och kokosolja för att se hur min kropp och sinne hanterar det. Det blir inget traditionellt påskbord direkt utan mer påsk-jul-midsommar-inspirerad plockbuffe för två.
 
Det här är min första sockerfria påsk någonsin och jag är så taggad! Jag har än så länge hållt mig borta från allt raffinerat socker men provat på vissa sötningsmedel, jag har även avstått all frukt men har ätit jordgubbar, hallon och björnbär, vilket har funkat jättebra. Sötningsmedel är fortfarande ett frågetecken för mig, jag vill prova mig fram lite till och se hur det påverkar mig (Coca Cola zero var ju ialla fall ingen succe för min del, haha). Kan jag äta kemiskt sötad kvarg? Kan jag använda en tesked Stevia sötströ vid särskilda tillfällen då vi kanske firar något med en dessert?
 
Det är mycket jag har att utforska med det här nya fantastiska sättet att se på och hantera mat, så jag försöker vara ödmjuk inför allt det nya och prova mig fram så gott jag kan. Det finns ju så mycket gott inom LCHF! Framåt marsch liksom!
 
Avslutar dagens inlägg med morgonens frukost!
 
 
Allmänt | |
Upp