MCT-olje-fail och blodprover

God morgon! Det är oktober 2018!
 
Hösten är min favoritårstid så jag har all anledning att fira denna ljuvliga oktobermorgon. Förkylningen börjar ge med sig, jag har sovit som en kratta och vaknat av och till från 03 i natt i väntan på att få stiga upp runt 07-snåret, att gå upp för tidigt gynnar mig inte denna vecka då jag ska jobba sent kvällsskift.
 
Men NU är klockan äntligen 7-någonting och jag får starta dagen framför Nyhetsmorgon! :)
 
I dag måste jag lämna nya blodprover, det är fjärde blodprovsomgången jag lämnar sedan juli i år då mina sjukdomsutredningar startade (Crohns och Bechterews). Jag måste även lämna nya avföringsprover 💩.. De första analyserna före koloskopin visade på blodspår i avföringen, vilket känns oroväckande, jag har en egen teori om detta men är försiktig med att spekulera här än så länge, jag är ju ingen läkare, men jag hoppas verkligen att det är kostrelaterat snarare än kroniskt. CRP:n på samtliga blodprover har visat på avvikande höga värden av någon form av inflammation någonstans i kroppen och gentestet för Bechterews-genen HLA-B27 var tyvärr positivt. Om en vecka är det dags för det remitterade besöket på Medicinkliniken på sjukhuset och även ett besök på Röntgen-kliniken för magnetröntgen av mitt bäcken.
 
När jag äter strikt LCHF och rör på mig regelbundet så mår jag superbra, jag är så gott som smärtfri och magen funkar kanon, just saying..🙄
 
Men till veckans fail va! I helgen testade jag MCT-olja i en kopp te på morgonen, blev sugen på att testa denna påstådda Keton-boost efter att ha sett så många intressanta keto-människor inta detta, ofta efter en periodisk fasta på 16 timmar vilket jag också tillämpar 4-5 dagar i veckan. La en beställning på Nyttoteket.se efter att även ha fastnat för kollagen-hypen som vi väl får påstå råder nu, det verkar spännande! Jag är ju en sann beroendepersonlighet och i och med detta även en tokig over-doer. Det fick jag sota för kan jag meddela, haha. "Börja med en tesked MCT-olja i början annars kan magen braka" råds det vänligen överallt typ. Jag vet inte vad jag egentligen hade förväntat mig, men jag tar säkert TRE teskedar utan vidare eftertanke, NU JÄVLAR, tänker hjärnan. Några timmar senare tokrasar magen och jag får springa flera gånger under ett par timmar, hjärtat slår snabbt och jag känner mig snurrig. Googlar och inser varför man ska börja lugnt och sansat med MCT. Lesson learned. Nästa gång tar jag inte ens EN tesked, babysteps. Det vi beroende-tokar oftast har så svårt med.
 
Nyttoteket-ordern. Kollagenet blandar jag i smoothies och chiapuddingar, gelatinet planerar jag bland annat att reda såser på, göra pannacotta och prova Lesscarbs-Fannys "gummisar" med. MCT-oljan..Ja, testning pågår höhö.
 
Nu är det dags att kila till provtagningen!
 
Allmänt, Sjukdomsutredning | Bechterews, MCT-olja, lchf | |
Upp